14 اکتبر 2022- طبق مطالعه جدیدی که در مجله British Journal of Sports Medicine منتشر شده است، ترکیب تمرین با وزنه با ورزش هوازی (کاردیو) با طول عمر بیشتر نسبت به هر دو نوع فعالیت بدنی به تنهایی مرتبط است.

تمرین با وزنه، دسته ی خاصی از تمرینات قدرتی(strength training) است که به عنوان تمرین مقاومتی(resistance training) نیز شناخته می شود و از وزنه برای مقاومت استفاده می کند. در سایر انواع تمرینات قدرتی از اشکال دیگر مقاومت مانند وزن خود بدن یا کش های مقاومتی(resistance bands) برای ایجاد قدرت عضلانی استفاده می شود. تمرینات قدرتی ممکن است فواید زیادی برای افراد مبتلا به دیابت داشته باشد، از جمله کاهش سطح گلوکز خون و بهبود تعادل و چابکی. این مزایا ممکن است به ویژه در افراد مسن بیشتر باشد و به مقابله با از دست دادن توده عضلانی و قدرت بدنی که با افزایش سن رخ می دهد، کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که کاهش توده عضلانی با خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است و فعالیت‌های تقویت کننده ی عضلات با خطر کلی کمتر مرگ مرتبط هستند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه 99713 بزرگسال بودند که پرسشنامه‌ای را در مورد عادات ورزشی خود تکمیل کردند، سپس نتایج سلامتی آنها به ‌مدت 9 سال تحت نظارت قرار گرفت. در زمان پاسخ به پرسشنامه میانگین سنی آنها 71.3 سال بود. میانگین شاخص توده بدنی شرکت کنندگان 27.8 بود که در دسته ی «اضافه وزن» قرار می گرفتند. هنگامی که محققان رابطه ی بین فعالیت بدنی و پیامدهای سلامتی این افراد را بررسی کردند، نتایج را برای عوامل جمعیت شناختی (مانند سن و جنس) و همچنین عوامل سبک زندگی و رفتار را تنظیم کردند.

ورزش با وزنه با کاهش خطر مرگ مرتبط است

محققان دریافتند که تمرین با وزنه یک یا دو بار در هفته با کاهش 9 درصدی خطر مرگ به دلایل مختلف در طول دوره پیگیری و همچنین با کاهش 9 درصدی خطر مرگ ناشی از علل قلبی عروقی، مرتبط است. مشخص شد که این کاهش خطر مرگ ناشی از تمرینات با وزنه - به همین میزان - برای شرکت‌کنندگانی که به طور منظم ورزش هوازی نیز انجام می‌دادند، دیده می‌شود. رسیدن به اهداف ورزش هوازی، اما انجام ندادن هیچ تمرینی با وزنه، با 32 درصد کاهش خطر مرگ به هر علت مرتبط بود. اما زمانی که تمرین با وزنه با ورزش هوازی ترکیب می شد، خطر مرگ در طول دوره پیگیری 41 درصد کمتر بود.

قبل از تنظیم سایر فاکتورهای سبک زندگی و تفاوت های جمعیت شناختی، تمرین با وزنه با 15 درصد کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان مرتبط بود، اما این تفاوت با انجام این تنظیمات ناپدید شد، که نشان دهنده ی این واقعیت است که افرادی که بیشتر ورزش می کنند، ممکن است عادات سالم تری نیز داشته باشند و یا سایر صفات مانند سن کمتر، خطر مرگ آنها را کاهش داده باشد. هیچ مطالعه ی مشاهده ای نمی تواند به طور کامل این عوامل دیگر را که در نتایج نقش دارند رد کند، اما محققان تمام تلاش خود را برای تصحیح عواملی غیر از فعالیت بدنی، در این مطالعه انجام دادند.

محققان گفتند: به نظر می‌رسد که اضافه کردن تمرینات با وزنه به مقدار توصیه شده ی ورزش هوازی خطر مرگ را کاهش و عمر را طولانی تر می کند. این یافته مهم است زیرا اکثر شرکت‌کنندگان در این مطالعه افراد مسن‌تری بودند که بیشترین سود را از مزایای طول عمر با تمرینات با وزنه می‌بردند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/14/weight-training-plus-aerobic-exercise-linked-to-greater-longevity/